قرآن در کلام علما و بزرگان


 حضرت ایت الله جوادی آملی


: اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمى‌شویم بین خود و قرآن ‏فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آیهٔ در شبانه‌روز، محروم نمى‌گردیم.

آیت الله بهجت (ره):

خدا می داند حفظ قرآن ، چه قدر در استفاده از این معدن و منبع رحمت الهی ، مدخلیت دارد ... ما آن گونه که باید و شاید از قرآن ، استفاده نمی کنیم !  

علامه حسن زاده آملی:

قرآن، حروف آن اسرار، کلمات آ« جوامع کَلِم، آیات آن خزائن، سوره های آن مدائن حِکَم، مدخل آن باب رحمت بسم الله الرحمن الرحیم، وقف خاصّ مخلوق فی اَحسنِ تقویم، واقف آن رحمان، و موقوفٌ علیه آن انسان است.

آیت الله مکارم شیرازی:

نسل جوان هر گاه رابطه بیشتری با این کتاب بزرگ آسمانی پیدا کند، در برابر هر گونه انحراف و خطا بیمه خواهد شد

مرحوم حاج اسماعیل دولابی(ره):

قرآن نامه دوست است و زبان اهل محبّت، زبان اشاره است؛ اشارت را اهل محبت درک می کنند. اگر اهل محبت شدی قرآن را خواهی فهمید.

سید جمال الدین اسد آبادی :

دستور مقدسی که به نشانه ی حقانیت دین اسلام تا روز قیامت و ضامن سعادت بشری است، قرآن است، همان قرآن مقدسی که در پرتو شعاع نورانی اش، دنیای دیروز و امروز را با آن انحطاط به این درجه از تمدن رسانید.

آیت الله امجد
قرآن نور است برای کسی که بخواهد ازآن استفاده کند ، اگر انسان با قرآن آشنا شود و قرآن را به عنوان شناسنامه
خودش و به عنوان کلام خدا بخواند نورانی می شود و قرآن او را بالا می بر د.

آیت الله فاضل لنکرانی
ارتباط عمیق و کامل با قرآن تمام مشکلات دنیوی انسانها به ویژه جوانان را حل خواهد کردآشنایی کامل با مفاهیم قرآن مراتب علمی
بالایی لازم دارد که باید از کتابهای غنی و معتبر اسلامی برای شروع این کار استفاده کرد.

آیت الله نوری همدانی

قرآن سرچشمه همه کمالات و سبب تعالی و ترقی افراد در جامعه است و از برکت قرآن کریم است که انسان ها مدارج روحانی را طی می کند.

آیت الله حاج میرزا جواد ملکی ـ
آن که در قرآن به تدبر بنگرد، ناگزیر به اندازه تدبر و تامل خویش ‍ شکوه و عظمت قرآن و آورنده قرآن و معانی و مفاهیم آن را در خواهد یافت ، و همین درک و دریافت سبب خواهد شد تا به هنگام قرائت ، ذهن و ضمیر خویش را از پراکندگی دور دارد و بر تامل و تدبر خویش در فهم معانی و مقاصد قرآن بیفزاید، و از آنچه را فهم آن ها را می بندد، بپرهیزد و هر امر و نهی و حکم و دستور و پند و موعظه ای می بیند، همه را ویژه خود بپندارد، اینجاست که قرائت و تدبر قرآن بر او اثر می گذارد، و روح و جان او را بر می انگیزد و از این پس است که به دنیاهایی نیکو و نورانی راه می یابد، و به مقامهایی بس والا و بالا فرا می رسد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی
ما همیشه به قرآن نیاز داریم و باید قرآن و عترت را همیشه با هم دانست؛ زیرا قرآن بدون عترت معنایی ندارد و بدون مراجعه به اهل بیت علیهم السلام که مفسران راستین قرآن هستند، نمی‌توان قرآن را فهمید.

علامه طباطبایی
کسانی که در قلوب‌شان مرضی وجود نداشه باشد، با شنیدن یک آیه از قرآن به خداوند ایمان می‌آورند.

آیت الله قاضی
من هر چه دارم از قرآن و سید الشهداء (علیه‌السلام) دارم

آیت الله میرزا ملکی تبریزی
آن که در قرآن به تدبر بنگرد، ناگزیر به اندازه تدبر و تامل خویش ‍ شکوه و عظمت قرآن و آورنده قرآن و معانی و مفاهیم آن را در خواهد یافت ، و همین درک و دریافت سبب خواهد شد تا به هنگام قرائت ، ذهن و ضمیر خویش را از پراکندگی دور دارد و بر تامل و تدبر خویش در فهم معانی و مقاصد قرآن بیفزاید، و از آنچه را فهم آن ها را می بندد، بپرهیزد و هر امر و نهی و حکم و دستور و پند و موعظه ای می بیند، همه را ویژه خود بپندارد، اینجاست که قرائت و تدبر قرآن بر او اثر می گذارد، و روح و جان او را بر می انگیزد و از این پس است که به دنیاهایی نیکو و نورانی راه می یابد، و به مقامهایی بس والا و بالا فرا می رسد.

علا مه مجلسی

قرآن در قیامت به صورت مثالی ظاهر میشود؛ و آن صورت، مثالِ حقیقتِ قرآن است و آن صورت مثالی با انسان تکلم میکند؛ پس سخنگو و متکلم، صورت مثالی مجسم شدۀ قرآن در آن عالَم است. همچنانکه اگر انسان بخواهد در دنیا از قرآن استفاده کند و آن حقائق و معانی را در خود بگیرد، خداوند میتواند افرادی از روحانیون و فرشتگان را که دارای قرآن هستند بگمارد تا قرآن را به انسان تعلیم دهند.

شیخ جعفر کاشف الغطاء

شکی نیست که قرآن، در پرتو حفظ و صیانت الهی، از هر کمبودی (و دگرگونی) محفوظ مانده است، چنانکه صریح قرآن و اتفاق نظر دانشمندان در همه عصرها بر ان گواهی می‌دهد. و مخالفت گروه اندکی، قابل اعتنا نمی‌باشد.

علامه طبرسی
قرآن کریم، علاوه بر این که سندی زنده بر حقانیت رسالت پیامبر اعظم(ص) می باشد، جنبه هدایتگری و تربیتی آن نیز دارای اهمیت و قابل توجه است، این کتاب آسمانی، با روح و روان انسانها سر و کار دارد، افکار انسانها را با بهترین و عالی ترین اندیشه های الهی تغذیه می نماید و به حق می توان قرآن کریم را کتاب هدایتگر و فرهنگ آفرین به حساب آورد.

شیخ حسنعلی اصفهانی(نخودکی)

برخی از من دعای توفیق سحری و گشایش امور می خواهند، دستور می دهم که قرآن تلاوت کنند.

علامه جعفری
قرآن کتاب هدایت انسان است. کتابی است که به بیان خود قرآن، هرگونه خشک و تری را می توان در آن یافت.

استاد مرتضی مطهری
قرآن را با تامل و تدبیر بخوانید. آنجا که به شگفتی های قرآن میرسید،توقف کنید ،زود رد نشوید اگر به نکته ای برخورد کردید همان جا بایست و روی آن تامل کنید . دلها را به وسیله قرآن به حرکت درآورید.

شیخ مفید
قرآن تمامش کلام خداوند است که نازل نموده است و کلام بشر در آن نیست.

شهید صدوقی
ارتباط عمیق و نزدیکی با قرآن داشتند وبه شاگردان خود توصیه می کردند کوچکترین فرصتی که به دست می‌آورید قرآن تلاوت ‌کنید.

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری
ایشان اواخر عمر قرآن بسیار می خواند، و گاهی می فرمودند :
کاش بجای تدریس بعضی کتابها در جوانی، قرآن می خواندم.

ایت الله طالقانی

خود را شاگرد قرآن و علم قرآن می‌خواند قرآن در تمام شؤون زندگی و کار می‌دانست. تفسیر قرآن داشتند و همه را معمولا دعوت به تفکر قرآنی می‌کردند.و می فرمودند: قرآن راهنمای عمل در تمام شئون زندگی می باشد .. نه اینکه فقط در مسائل خاص مذهبی قرآن را در زندگی خود حاکم بدانیم.

--------------
منبع : http://quran.iribtv.ir/web/quran


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.