«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الجَنّةِ وَنَجِّنِی مِنْفِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ القَوْمِ الظّالِمِینَ» «3» «و خدای متعال برای کسانی که ایمان آوردهاند، همسر فرعون را مثل زده است، هنگامی که او گفت: پروردگارا برای من در جوار قرب خودت، در بهشت منزل فراهم کن و مرا از فرعون، و کردارش نجات بخش و از گروه ستمکاران نجات بده».
از این آیه چند نکته در مییابیم: (1). همان، آیه 42.
(2). همان، آیه 43.
(3). تحریم، آیه 11.
1. آسیه یک زن است و خداوند او را به تمام ایمان آورندگان زن و مرد الگو قرار داده است. بنابراین زن میتواند چنان به مقام قرب الهی نایل گردد، که الگوی مردان قرار گیرد.
2. زن توان و قدرت ادراک و صعود به قلّه کمال انسان را داراست: زن فرعون مقصد و کمال نهایی را درک کرده و نهایت خواست و آرزوی او، بودن در جوار قرب الهی است.
3. زن قدرت تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی را داشته و توان مقابله با مفاسد اجتماعی و سیاسی را دارد.
4. زن قدرت پایداری در راه عقیده و ایمان را داشته و از ایثار جان و مال و زندگی دریغ ندارد.
5. زن با تمام احساساتاش، در برابر ستمکاران و ظالمین، هرچند شوهرش باشد، تسلیم نمیشود.
6. او به جهانیان ثابت کرد، در هر محیطی حتّی کاخ فرعون نیز میتوان مؤمن و پاک باقی مانده و بنده خدا باشد. او بر همگان ثابت کرد که انسان موّحد، اگر خدا را خواهد، میتواند در هر شرائطی بندگی خدا کند، شرائط سخت و ناگوار، نمیتواند عزم و اراده و ایمان وی را درهم شکند.
7. زن فرعون ثابت میکند، که نهایت خواسته و آرزوی یک زن برخلاف تبلیغات معمول، شوهر و تسخیر قلب وی نمیباشد، بلکه او در تسخیر قلب مرد، حدّ و مرزی قایل است، و آن حفظ حریم او امر الهی است. این ویژگی روحی محدودیت داشته، و به هرجا و همه کس تعلق ندارد.
8. زن میتوان خلاف جریان معمول در خانواده و جامعه حرکت کرده و ایمان خود را حفظ نموده، همرنگ جماعت نشده و پشت پا به تمام زرق و برق دنیوی بزند.
و کارهایی در راه دین ایماناش انجام دهد که صدها مرد از انجاماش عاجزند.